L11182017

Last updateT, 23 Mai 2017 6pm

Vitamiinid - elutähtsad orgaanilised ained

Sellest on nüüd peaaegu 100 aastat, kui Poola biokeemik Casimir Funk riisikliidest eraldas vahendi meremeeste salakavala haiguse beri-beeri (B-vitamiini vaegusest tingitud avitaminoos, väljendub närvivaludes, halvatustes, tursetes, südamelihase kahjustustes) vastu. Casimir Funk nimetas saadu vitamiiniks (ladinakeelsetest sõnadest vita - elu, amin - valgusubstants). Tänapäeval teab iga lapski, kui elutähtsad meie tervisele on vitamiinid. Tuletagem alljärgnevalt veel kord meelde vitamiinide ABC.

Vees lahustuvad

B (tiamiin): leidub täisteraleivas, kartulis, kaunviljades, sea- ja linnulihas. Kaitseb südant ja närvisüsteemi. Eelkõige kannatavad B puuduse all sageli alkohoolikud.

B2 (riboflaviin): vasikamaksas, piimas, munades ja kalas. Seda vajavad kõik keharakud. Järjepidevad suitsetajad peavad arvestama B2 vaegusega.

B3 (niatsiin): lihas, seentes, täisteraleivas, kalas. Kaitseb nahahaiguste ja depressiooni vastu. Peotäis maapähkleid katab päevase vajaduse.

B6 (püridoksiin): banaanides, sojaoas, kalas, õllepärmis. Sel vitamiinil on meie kehas palju ülesandeid: vältida väsimust, hirmutunnet, juuste väljalangemist, vereringe häireid.

B12 (kobalamiin): kõigis loomsetes toodetes - lihas, kalas, munades, piimas. Taimetoitlased ei tohiks loomseid saadusi vähemalt oma lastele keelata. B12 puudus põhjustab verevaesust.

Foolhape (folaat): maksas, spinatis, hiina kapsas, brokkolis, sparglis. Hoolitseb punaste vereliblede moodustamise ja kaitseb veresooni lupjumise eest. Selle puudus raseda veres võib viia vastsündinu väärarenguteni.

H (biotiin): loomamaksas, sojaubades, kaerahelvestes, munades. Puudusest räägib juuste väljalangemine, rabedad küüned, kõõm. Ühekülgne dieet, rasedus ja imetamine kätkevad endas H-vitamiini vaegust.

Pantoteenhapped: šampinjonides, maksas, kaerahelvestes, juustus, maisis. Tuntakse ilu- ja rahulolu vitamiinina. Peavalud, väsimus, haavade aeglane paranemine, juuste väljalangemine on märgid selle vitamiini puudusest. Sportlased ja eakad kannatavad sageli selle vaegust.

C (askorbiinhape): apelsinides, sidruneis, kiivides, peedis, sibulas. Peamine keha kaitsevahend eelkõige külmetuste ja põletike vastu. Suitsetajad vajavad ekstradoosi.

Rasvas lahustuvad

A (retinool): maksas, piimatooteis, spinatis, paprikas. Kaitseb silmi ja nahka. Puudujääk viib silmahaiguste, kanapimeduse, vistrike tekkeni, naha kestendamiseni või kasvuhäireteni.

Beetakarotiin: punastes ja kollastes aedviljades, eelkõige porgandis. Puhastab keha mürkidest ja kaitseb seetõttu vähi eest. Et beetakarotiini aedviljadest paremini omastada, tuleb neid süüa ettevalmistatult õlis.

E (tokoferool): nisuidudes, rasvas, pähklites. Kaitseb rakke keskkonnamürkide eest, hoiab tervena näärmed ja lihased. Töövõime langus, viljatus, südamehaigused ja nahaprobleemid on märk E-vitamiini puudusest.

D (kaltsiferool): esineb kalas, lihas, piimas. Aktiviseerub päikese abil naha kaudu. Vastutab kaltsiumi omastamise eest. Vaeguse puhul tulevad ette luumurrud, lülisamba deformeerumine, rahhiit.

K (füllokinoon): K1 sisaldub rohelistes aedviljades, kartulis, tomatites; K2 loomsetes produktides. Vastutab vere kalgendumise eest.

 

 

Allikas: terviseleht.ee, Juta Üts