L11182017

Last updateT, 23 Mai 2017 6pm

Munasöömine ja kolesterool

Munatoite, eriti munarebu peetakse vere kolesterooli taseme tõusu põhjustavaks teguriks. Selgitamaks, kas see on tõepoolest nii, viidi läbi eksperiment, milles 25 täiskasvanut katsealust sõi iga nädal 12 muna. Katse kestis 6 nädalat. Enne katse algust ja 6 nädala möödumisel mõõdeti katsealuste vere kolesteroolisisaldust. Selgus, et 23 isikul ei põhjustanud munade söömine olulisi muutusi vere kolesterooli sisalduses, kuid kahel isikul tõusis 25% võrra madala lipoproteiinide tihedusega ehk nn "paha" kolesterooli tase. "Paha" kolesterool on aga südameatakkide oluline ohutegur.

Kuidas mõjub munasöömine individuaalselt, võib igaüks ise järele proovida. Selleks tuleb umbes kuu aja jooksul hoiduda munatoitude söömisest ja selle aja möödumisel uuesti alustada harjumuspärast munatoite sisaldavat dieeti. Kohe pärast munavaba dieedi lõpetamist ja paari päeva pärast peale tavalisele toidule üleminekut tuleb mõõta vere kolesterooli taset. Mõõtmise näitude võrdlemisel selgub, milline oli organismi reaktsioon. Kui vere kolesterooli tase tõusis järsult tavalisele dieedile üleminekut, siis on soovitav hoiduda munatoitude söömisest või teha seda harva. Uurimustega on näidatud, et ka diabeetikutel tuleks munatoite süüa mõõdukalt või neist üldse loobuda.

 

Allikas: Terviseleht, Tiina Tamme