mootori_lekuumenemineSissejuhatus

Mootorite üle kuumenemiseks on mitmeid põhjuseid. Enamasti on tegemist kasutaja poolse hooletuse või teadmatusega. Kuigi põhjused mootori üle kuumenemiseks on suhteliselt lihtsad ning kergest ennetatavad, on nende tagajärgede eest hoole kandmine tunduvalt keerulisem ja kulukam. Ülekuumenemine on peamiselt tingitud jahutussüsteemi ebaefektiivsest töötamisest. Selles artiklis toome välja peamised põhjused ning abinõud selle ennetamiseks.

Põhjused

Esimese põhjusena toome välja probleemi jahutusradiaatori korgiga seotud probleemid. Korgi otstarbeks on hoida radiaatoris vajalikku rõhku jahutusvedeliku temperatuuri suurenemisel ning vedeliku paisumisel. Kui kork oma eesmärki ei täida, on probleem kerge tulema. Rõhk radiaatoris langeb ning jahutusvedelik võib üle kuumeneda või isegi keema minna. Soovitatav on korki kahtluse korral kontrollida ning vajadusel see välja vahetada.

Teiseks ohuks mootori töötemperatuuri muutuses on radiaatori vedelikupidavus. Lekke korral võib kogu jahutussüsteem kuivaks joosta ning ülekuumenemine on sel juhul peaaegu vältimatu. Lekkeid võib esineda radiaatoris, radiaatori ja mootori vahelistes kummitorudes ehk lõdvikutes ning jahutusvedeliku pumbas ja selle ühenduslülides. Taaskord tasub kahtluse korral neid kontrollida ja vajadusel need kindlasti välja vahetada või ära parandada.

Kolmas probleem on esimesest kahest märkimisväärselt raskemini tuvastatav ja lahendatav. Nimelt võib mootori temperatuur ohtikult tõusta ka juhul, kui auto jõuallika, mootori, süütemehhanism töötab nihkega. Selle kontrollimine koduste vahenditega on pea, et võimatu kui juhtumisi ei ole ligipääsu stroboskoobi nimelisele tööriistale. Stroboskoop on sisuliselt taskulamp, mille valgusallikas võngub vastavalt mootori töösagedusele. Mootori pearihmal ja seda kandval rullikul on üldjuhul peale märgitud kohtumispunkt, mis peaks stroboskoobi iga vilkumise korral nähtavaks muutuma. Juhul kui need märgid ei jookse paralleelselt ja rihm on rulliku suhtes nihkes, on suure tõenäosusega „süüde vale“. Kuna aga selle kontrollimine ei ole koduste vahenditega võimalik siis on soovitatav kahtluse korral pöörduda autoremondi töökotta või mõne muu spetsialisti poole.

Neljas, ühtlasi eelviimane probleem on kontrollitav suhteliselt lihtsasti. Probleemiks siis radiaatori jahutustiiviku, mis asub radiaatori sisemisel küljel - tuulekojas,  rike. Mootori töötemperatuur saavutatakse tasakaalustades sõiduolusid arvesse võttes jahutusvedeliku ringlemisega ning süsteemi jahutava propelleri ehk radiaatori tiiviku abil. Nimetatud seade hakkab tööle mootori soojenedes ning sobiva temperatuuri saavutades lakkab ta töötamast kuni tekib taas vajadus radiaatorit ning sellest läbi voolavat vedelikku jahutada. Selle tööst võite aimu saada peale mootori soojenemist ning auto seiskamis, kui mootoriruumist on kosta kõrvaga kuuldavat puhumist. Sellel hetkel jahutab tiivik radiaatori normaaltemperatuunini. Seadme rike võib seisneda nii selle töö lakkamises kui ka selle lakkamatus töös st tiiviku mootori ei tööta või töötab peatumata. Ka viimane probleem võib põhjustada mootori riket ja kui tiiviku mootor peaks tööle jääma peale jõuallika seiskamist võib ta kulutada see Teie sõiduki aku tühjaks ning taaskäivitamine võib olle raskendatud. Mootori töötemperatuuriks nimetatake terperatuurivahemikku, milles opereerides on mootori töö efektiivsus maksimaalsele kõige lähedamal. Kui aga mootor töötab sellest temperatuurist all pool(nagu tavaliselt auto käivitamisel talvel), ei ole töö efektiivne, kütusekulu ebanormaalselt suur ning kontaktpinnad mootori sees kuluvad suurema kiirusega. Ka selle probleemi kahtluse korral tasub enne töökotta sõitu konsulteerida spetsialistiga, sest ülekuumenemine toimub kiiresti ning sõit töökotta võib olla pikem, kui oleks ohutu.

Viimane oht on peamiselt tingitud kasutaja poolt tehtud veast – nimelt lahjendavad paljud autojuhid jahutusvedelikku veega ning välistemperatuuri muutus võib saada mootorile ohuks. Jahutusvedelik ehk antifriis peab olema vastava kontsentratsiooniga ning selle liiga lahja segu võib põhjustada talvise külma korral jäätumist, mis vee paisumisomaduste tõttu võib tekitada mõrasid Teie neljarattalise sõbra mootorisse. Selle vältimiseks on soovitatav kasutada jahutusvedelikku, mis on loodud vastavale hooajale ning välistemperatuurile. Kahtluse korral vahetada vedelik sobiva vastu – vt. Jahutusvedeliku vahetamine.

Kokkuvõte

Mootori ülekuumenemine on kergesti tekkiv probleem kui selle tagajärjed võivad olla väga tõsised ning kulukad. Kõigi probleemide vältimiseks on soovitatav kontrollida jahutussüsteemi tööd ning vajadusel konsulteerida spetsialistiga. Küll aga tuleb meeles pidada järgmist – mootor võib üle kuumeneda  peaaegu sama kiiresti, kui läheb keema vesi teekeetjas, seega tuleb kahtluse korral mootor seisata ning võimalikult kiiresti selgitada välja probleemi põhjus.

Joomla SEF URLs by Artio

Käesolev kategooria on neile, kes igapäevaseks liikumiseks kasutavad autosid või motoriseeritud kaherattalisi. Siit leiate nõuandeid enda liiklusvahendi hooldamiseks, remondiks ning probleemide ennetamiseks....

Loe edasi

Sissejuhatus Mootorite üle kuumenemiseks on mitmeid põhjuseid. Enamasti on tegemist kasutaja poolse hooletuse või teadmatusega. Kuigi põhjused mootori üle kuumenemiseks on suhteliselt lihtsad ning kergest...

Loe edasi

Pirnid   Levinud viga mida inimesed teevad on see et kõrge kelviniga pirne peetakse "vingemateks". Tegelikuses on asi vastupidi.   Mida suuremad kelvinid seda vähem valgust ja luumeneid on....

Loe edasi

Sissejuhatus Jahutusvedelik ehk antifriis on mootori korrashoiu seisukohalt sama kaaluka tähtsusega kui korralik õli. Seega ei tohi jahutusvedeliku kontrollimisele ja vahetamisele mitte vähem tähelepanu...

Loe edasi

Kõik antud kategooria artiklid

  • Probleemide ennetamine
    • Auto lukkude määrimine

      Üks autohoolduse olulisi osi on auto ukselukkude eest hoolitsemine. Seda just sel põhjusel, et autode uste lukud on suhteliselt roostetamis- ja kiilumisaltid. Oma neljarattalise sõbra eest hoolt kandes saavad lukud tõenäoliselt vähima tähelepanu osaliseks. Kuna luku puhastamiseks ja õlitamiseks ei piisa selle välimise otsa hooldamisest vaid peaksite auto ukse sisemisest küljest seda tegema, käib see paljudel üle jõu. Lukkude õlitamise vajalikkuse mõistmine Lukud, nagu muud metallist pinnad,...

    • Auto talvine hoiustamine

      Kui olete otsustanud, et ei soovi oma sõidukit talviste imadega kurnata, peaksite järgima mõningaid talvise autohoiustamisenõuandeid. Juhul, kui jätate oma neljarattalise sõbra hooletult mitmeks tuisuseks kuuks seisma, võib juhtuda, et kevadel on temaga uue hooaja alustamine mitmeti raskendatud. 1.Puhasta auto sisemus Jättes aasta kõige karmimaks perioodiks oma auto seisma, peate kindlasti terve masina nii seest kui väljast. Autot sopast, tolmust ja muust säärasest puhastades soovitame erilist...

    • Auto valmisolek kevadeks

      Lumi hakkab vaikselt taanduma, ilmad lähevad päikselisemaks ja kevad hakkab jalga ukse vahele seadma. Tegemist on ajaga, mil kodustes majapidamistes lükatakse aknad valla ja alustatakse kevadise suurpuhastusega. Seejuures ei tohiks unustada oma sõidukit kevadeks puhastada ja hooldada. Olenemata sellest, kas teostate hooldustöid ise või palkate selleks spetsialisti, peaks hoolde lõpuks olema külmast talvest ja suurtest lumevallidest räsitud masin valmis kevadest suvekuumusesse tuiskama....

    • Auto valmisolek suveks

      Päikselised ilmad meeldivad kõigile, kuid suvekuumus on peale külma talve viimane asi, mida Teie auto vajab. Suvised ilmad, tänavatel lendlev tolm ja kiirendusi täis linnaliiklus on Teie autole kurnavad. Lisage sellele  väsimus külmast talvest ja tehe annab kokku suurenenud sõiduki rikke võimaluse. Seda tõenäosust saate vähendada korralise hooldusega, pealegi suureneb tänu sellele auto hilisem väärtus. Enamus järgnevatest hooletest on suhteliselt lihtsad, osad vajavad mõningasi teadmisi...

    • Auto valmisolek suvisteks reisideks

      Paljude perede jaoks on suvi just see aeg, mil külastatakse kaugeid sugulasi, käiakse koos matkamas ja kasutatakse vanemate puhkust ja laste koolivaheaega perekeskis reisimiseks. Selleks, et koosveedetud aeg võimalikult meeldiv oleks, on Teie neljarattalise pereteenri seisukord sama oluline kui koht, kuhu suundute. Samuti on oluline, et kõik vajalik oleks reisil kaasas, juhuks kui mõni probleem kontrollist läbi peaks olema lipsanud. Oma reisi edukuse kindlustamiseks saate enne reisi teha...

    • Kaheksa avarii põhjustajat

      Iga autojuht peab liiklusse asudes järgima ohutu liiklemise reegleid. Isegi kui olete tähelepanelik ja ettevaatlik autojuht, ei pruugi teised liikluses osalejad seda olla. Järgnev artikkel toob välja 8 kõige tavalisemat põhjust, mille tõttu saavad inimesed igal aastal viga, suuri majanduslikke kahjusid ning halvimal juhul surma. Kui järgite järgnevaid lihtsaid ohutusnõudeid suurendate te tõenäosust, et Teil ei teki neid probleeme kunagi. Joobes juhtimine Vältige igal võimalusel joobes ja...

    • Kas Teie auto aku on suveks valmis?

      Kas teadsite, et kui väline temperatuur on umbes 30 kraadi siis Teie auto kapoti all jõuab temperatuur 60 kraadini? Kui suur on olnud selle aasta kõrgeim temperatuur? Iga kord kui väline temperatuur jõuab sellise tasemeni, puutub Teie neljarattalise sõbra aku kokku temperatuuriga, mis vähendab ta eluiga väga suurel määral. Akuhape hakkab sellise kuumusega kiiremini aurustuma ja korrosioongi on soodustatud. Kokkuvõttes – aku eluiga väheneb. Enamjaolt kardetakse külma talve, kuna autoakud...

    • Kasulikud esmaabitarvikud autos

      Olenemata sellest, kas olete naine või mees, noor või vana, sõidate igapäevaselt autoga tööle või kasutate autot vaid nädalavahetusteti, on asju, mis peaksid Teil alati igaks juhuks autos olema. Kuigi Te ei kasuta neid esemeid igapäevaselt ja eriti tihti, olete tõenäoliselt probleemide tekkides väga tänulik, et neid Teie pagasiruumis leida võib. Tegemist pole väga kallite esemetaga. Enamik ei võta ka autos palju ruumi. Põhimõtteliselt on keerulie leida põhjust, miks neid endale mitte soetada,...

    • Kuidas kasutada "krokodille"

      Kui Teil on võimalus autos hoida vaid üks tööriist siis olgu selleks „krokodillid“. Krokodillidega saate oma auto käima ka olukorras, kus aku on tühjaks saanud. Kui olete tee äärde jäänud ja kaasas on paar „krokodille“ paluge mõnel mööduval autojuhil end aidata. Kõigil autojuhtidel tekib vähemalt korra nende staaži jooksul olukord, kus tuled on liiga kauaks põlema unustatud või makk aku tühjaks kulutanud. Olgu probleem seotud eelevatega või on aku halvas seisukorras, „krokodillidega“ saate oma auto alati...

    • Kuidas vältida rehvide purunemist

      Rehvide korrashoid ning nende seisukorra eest hoolitsemine säästab Teid probleemidest nagu rehvi purunemine, rehvide kahjustamine jms. Ebanormaalselt kulunud rehviga sõitmine on kõigile autojuhtidele ebameeldiv ning sellest tulenevad kahjustused veermikule(sillad, vedrustus, puksid) tihtipeale kulukamad kui uued rehvid. Ennetamaks probleeme, mis röövivad Teie aega ja raha soovitame jälgida paari põhimõtet:

    • Miks minu diiselauto (külmaga) normaalselt ei tööta?

      Peamine probleem: auto ei käivitu või käivitub külmaga kehvasti. Eelsoojendusküünlad soodustavad auto käivitumist, mitte ei käivita autot, st mittekorras küünaldega muidu korras diiselmootor käivitub, kuid oluliselt kehvemini, sõltuvalt temperatuurist vahetult peale käivitumist rohkem või vähem tossates ja longates. Sissepritsehetk mõjutab oluliselt diiselmootori tööd, sh käivitumist, oluline on, et pritsehetk oleks õige, põhimõtteliselt on see sama nagu süütehetke tähtsus bensiinimootoril. Ka...

    • Mis juhtub kütuse lõppemisel

      Mis juhtub, kui Teie autos saab kütus otsa? See millised on tagajärjed, sõltub peamiselt Teie auto mootori tüübist. Varasematel aegadel, kui auto kütus otsa lõppes, tuli lihtsalt veidike juurde tankida ning sõit võis jätkuda. Kuigi oli olemas võimalus, et paaki kogunenud mustus võis kütuse lõppemise korral kütusepumba neelu ummistada, ei olnud see tavaline ning tavaliselt jätkus sõit peale lisakütuse tankimist. Probleemid tänapäevaste autodega Paljud uued autod kasutavad kütusepaaki ja selle...

    • Mootori ülekuumenemise põhjused ja selle ennetamine

      Sissejuhatus Mootorite üle kuumenemiseks on mitmeid põhjuseid. Enamasti on tegemist kasutaja poolse hooletuse või teadmatusega. Kuigi põhjused mootori üle kuumenemiseks on suhteliselt lihtsad ning kergest ennetatavad, on nende tagajärgede eest hoole kandmine tunduvalt keerulisem ja kulukam. Ülekuumenemine on peamiselt tingitud jahutussüsteemi ebaefektiivsest töötamisest. Selles artiklis toome välja peamised põhjused ning abinõud selle...

    • Ohtlikud lõhnad autos

      Kui olete viimasel ajal auto juures täheldanud uusi või ebatavalisi lõhnu, tasub välja selgitada kust need tulevad. Mõningaid auto vead annavad enesest teada just sel viisil. Selle pärast soovitame mõningate järgmiste lõhnade korral tähelepanu pöörata oma neljarattalise sõbra seisukorrale.

    • Ohutusnõuded turvapatjade kasutamisel

      Installerides autosse turvapadja või ostes auto, millel see standardvarustuses, suurendate Te autos reisijate turvalisust väga suurel määral. Turvapadi on tehtud väga elastsest materjalist ja ta avaneb avarii korral ülisuure kiirusega. Turvapadja ülesanne on avariis kaitsta reisijaid nii autos olevate esemete kui ka auto enda eest. Koos turvarihmaga päästavad nad igal aastal elusid. Kuna turvapadjad „plahvatavad“ lahti väga suurel kiirusel, on neil omad riskid. Valesti kasutades on nad autos...