Peamine probleem: auto ei käivitu või käivitub külmaga kehvasti.

Eelsoojendusküünlad
soodustavad auto käivitumist, mitte ei käivita autot, st mittekorras küünaldega muidu korras diiselmootor käivitub, kuid oluliselt kehvemini, sõltuvalt temperatuurist vahetult peale käivitumist rohkem või vähem tossates ja longates.

Sissepritsehetk
mõjutab oluliselt diiselmootori tööd, sh käivitumist, oluline on, et pritsehetk oleks õige, põhimõtteliselt on see sama nagu süütehetke tähtsus bensiinimootoril. Ka diiselmootoril tekib varase pritsehetke korral detonatsioon mis avaldub klõbinana ning samamoodi muutub hilise pritsehetkega mootor jõuetuks. Kaasaegsed pumbad oskavad väikestes piirides ka ise pritsehetke õigeks reguleerida, kuid reguleerimispiirkond on niivõrd väike, et ka pump peab siiski üsna täpselt paigas olema. Samamoodi sõltub sissepritsehetkest masina käivituvus

Kütus
on üks olulisematest diiselmootori eluiga määravatest teguritest. Kütusel on mootori töö jaoks muidugi väga palju olulisi omadusi, kuid tavakasutaja jaoks peamised on muidugi määrimisomadused ning külma ilma korral hanguvus.
Tavalise, korraliku, standardile vastava diiselkütuse hulka midagi lisada vaja ei ole, küll aga oleks kasulik solkkütuse, sh pestud värvitud kütuse määrimisomaduste parandamine näiteks paljusoovitatud kahetaktilise õli lisamise teel. Niisama hästi (või paremini) sobib kasutamiseks bioloogilise, hästimääriva kütuse või (rapsi)õli lisamine kütusele, seejuures tuleb arvestada, et selliste lisandite kasutamine pakasega alandab kütuse hangumistemperatuuri.
Tavaline suvine kütus hangub u -15kraadi juures, hangumispiiril on kütus vaevuvoolav, meelaadne mass mis ei taha hästi kütusetorudes voolata, ega filtreid läbida. Hangunud või nn paksu kütuse esmasteks sümptomisteks on kehv käivituvus, masin küll käivitub korraks, kuid sureb kohe jälle välja. Kui kohapeal ka mootor õnnestub tööle saada siis sõitma hakates külm õhuvool jahutab filtri taas maha ning mootor sureb uuesti välja. Selliste tunnustega on kõige mõistlikum lasta mootoril kohapael mõnda aega käia kuni kapotialune sh kütusefilter soojeneb.

Parafiinid
tekivad/eralduvad väidetavalt vaid nafta baasil valmistatud kütustest ning nn parafiniliblede tekkimine on pöördumatu, st ka kütuse soojenedes jääb juba moodustunud parafiin kogu kütusesüsteemi ummistama. Seetõttu on kasulik võimalikult varakult külmumiskindlat kütust kasutada. Paraku on jeesti oludes tihti sobiv talvekütus saadaval alles peale suuremate külmade saabumist. Bioloogilistes kütustes taolisi pöördumatuid keemilisi muudatusi ei teki , st biokütuse võib tahkeks kuubikuks külmutada, peale ülessoojenemist töötab ta ikka laitmatult samasuguse kütusena edasi.

Pihustid
on arvamuslikult ühed olulised diiselmootori hea töö ja kestvuse tagajad, praktiliselt võib öelda, et ideaalselt korras pihustitega autosid on tõenäoliselt vaid mõned üksikud liikvel. Ideaalne pihusti väljastab korrapärase lehtrikujulise (uuematel pihustitel toimub kütuse pihustamine mitmetest väikestest avadest) kütusejoa ja seda mootori igasugusel töörežiimil. Praktiliselt pihusti ideaalsena kuigi pikalt ei kesta, st varem või hiljem hakkavad pihustid teineteisest erinema. See avaldub diiselmootorile tüüpilises, nn lonkamises. Ideaalselt võrdsete pihustitega mootor käib ühtlaselt ja sujuvalt, kuid selliseid mootoreid kohtab vaid kas uuena või äärmiselt asjatundliku häälestuse tulemusena.

Kõrgsurvepump
Pumba väsimisele viitab tavaliselt kui töösoe mootor ei taha hästi käivituda. Pumba tööiga määrab oluliselt mootori silindrite arv, st 4 silindrilise kõrgsurvepump kestab eeldatavalt kuuesilindrilise omast kolmandikuvõrra kauem. Korraliku määrimise, st hea kütusega on vana klassikaline bosch\'i kõrgsurvepump uskumatult igavene, st ka 100 aastat vanad pumbad kestavad veel tänaseni. Küll on pumba jaoks jäädavalt hukutav ka tilk plunseri vahele sattuvat vett. (sellest päästab tavaliselt kütusefilter) Sellest tulenevalt:
1. Alati kõrgsurvepumpa vahetades tuleb uus kütusega täita!
2. Ei ole soovitav teadvalt hangunud kütusega autot käima vedada.
3. Kütusefiltrit ei tohi mitte mingil juhul, ka avariiolukorras, kõrvaldada, st kogu kütus peab filtri ilmtingimata läbima.

"Värvilised kütused"
Mistahes erimärgistatud kütuste kasutamine maanteeliikluses, sh näiteks traktoris vm liikurmasinas on keelatud ja vähemalt harju maakonnas on kontroll eesti tolli poolt ka järjepidev ja tõhus. Seadusekuulekad kodanikud oma autodes erimärgistatud kütust nagunii ei kasuta, kuid sellegipoolest võib ju teada erinevate kütuste olemasolust.

Sinine nn põllumajanduslik diiselkütus mille aktsiis on natuke väiksem tavalise diiselkütuse omast ongi tegelikult tavaline diiselkütus millele on lisatud natuke värvainet tema eristamiseks tavakütusest. Legendid sinise kütuse halvematest omadusest ongi vaid legendid sest tegemist on täpipealt sama kütusega , lisatud on vaid värvainet.

Veel mõni aeg tagasi pesti sinist värvainet kütusest välja väävelhappe abil ja seejärel müüdi pestud kütust tavalise pähe. Selline pestud kütus on diiselmootori jaoks ülimalt ohtlik ennekõike olematute määrimisomaduste, lisandite ja happejääkide tõttu mis paratamatult kütusesse jäävad. Tänapäeval suure tõenäosusega eestis sellise asjaga enam ei tegeleta ja vähemalt suurematest tanklatest kütuse ostmist ei pea kindlasti kartma.

Punane kütus võib olla nn ahjukütus mida mootoris ilma lisamäärdeta kasutada ei ole soovitav. Tegelikult ei tohigi seda mootorikütusena kasutada.


Punast kütust kasutatakse ka raskesõidukite mootorikütusena, see on ka pmst tavaline diiselkütus kõigi oma heade ja halbade omadustega, aga kuna selline kütus tavaelus tavatarbijani nagunii ei jõua siis ei ole põhjust sel teemal ka pikemat peatuda.

 

Autor: Ahto Reiska

Joomla SEF URLs by Artio

Käesolev kategooria on neile, kes igapäevaseks liikumiseks kasutavad autosid või motoriseeritud kaherattalisi. Siit leiate nõuandeid enda liiklusvahendi hooldamiseks, remondiks ning probleemide ennetamiseks....

Loe edasi

Sissejuhatus Mootorite üle kuumenemiseks on mitmeid põhjuseid. Enamasti on tegemist kasutaja poolse hooletuse või teadmatusega. Kuigi põhjused mootori üle kuumenemiseks on suhteliselt lihtsad ning kergest...

Loe edasi

Pirnid   Levinud viga mida inimesed teevad on see et kõrge kelviniga pirne peetakse "vingemateks". Tegelikuses on asi vastupidi.   Mida suuremad kelvinid seda vähem valgust ja luumeneid on....

Loe edasi

Sissejuhatus Jahutusvedelik ehk antifriis on mootori korrashoiu seisukohalt sama kaaluka tähtsusega kui korralik õli. Seega ei tohi jahutusvedeliku kontrollimisele ja vahetamisele mitte vähem tähelepanu...

Loe edasi

Kõik antud kategooria artiklid

  • Probleemide ennetamine
    • Auto lukkude määrimine

      Üks autohoolduse olulisi osi on auto ukselukkude eest hoolitsemine. Seda just sel põhjusel, et autode uste lukud on suhteliselt roostetamis- ja kiilumisaltid. Oma neljarattalise sõbra eest hoolt kandes saavad lukud tõenäoliselt vähima tähelepanu osaliseks. Kuna luku puhastamiseks ja õlitamiseks ei piisa selle välimise otsa hooldamisest vaid peaksite auto ukse sisemisest küljest seda tegema, käib see paljudel üle jõu. Lukkude õlitamise vajalikkuse mõistmine Lukud, nagu muud metallist pinnad,...

    • Auto talvine hoiustamine

      Kui olete otsustanud, et ei soovi oma sõidukit talviste imadega kurnata, peaksite järgima mõningaid talvise autohoiustamisenõuandeid. Juhul, kui jätate oma neljarattalise sõbra hooletult mitmeks tuisuseks kuuks seisma, võib juhtuda, et kevadel on temaga uue hooaja alustamine mitmeti raskendatud. 1.Puhasta auto sisemus Jättes aasta kõige karmimaks perioodiks oma auto seisma, peate kindlasti terve masina nii seest kui väljast. Autot sopast, tolmust ja muust säärasest puhastades soovitame erilist...

    • Auto valmisolek kevadeks

      Lumi hakkab vaikselt taanduma, ilmad lähevad päikselisemaks ja kevad hakkab jalga ukse vahele seadma. Tegemist on ajaga, mil kodustes majapidamistes lükatakse aknad valla ja alustatakse kevadise suurpuhastusega. Seejuures ei tohiks unustada oma sõidukit kevadeks puhastada ja hooldada. Olenemata sellest, kas teostate hooldustöid ise või palkate selleks spetsialisti, peaks hoolde lõpuks olema külmast talvest ja suurtest lumevallidest räsitud masin valmis kevadest suvekuumusesse tuiskama....

    • Auto valmisolek suveks

      Päikselised ilmad meeldivad kõigile, kuid suvekuumus on peale külma talve viimane asi, mida Teie auto vajab. Suvised ilmad, tänavatel lendlev tolm ja kiirendusi täis linnaliiklus on Teie autole kurnavad. Lisage sellele  väsimus külmast talvest ja tehe annab kokku suurenenud sõiduki rikke võimaluse. Seda tõenäosust saate vähendada korralise hooldusega, pealegi suureneb tänu sellele auto hilisem väärtus. Enamus järgnevatest hooletest on suhteliselt lihtsad, osad vajavad mõningasi teadmisi...

    • Auto valmisolek suvisteks reisideks

      Paljude perede jaoks on suvi just see aeg, mil külastatakse kaugeid sugulasi, käiakse koos matkamas ja kasutatakse vanemate puhkust ja laste koolivaheaega perekeskis reisimiseks. Selleks, et koosveedetud aeg võimalikult meeldiv oleks, on Teie neljarattalise pereteenri seisukord sama oluline kui koht, kuhu suundute. Samuti on oluline, et kõik vajalik oleks reisil kaasas, juhuks kui mõni probleem kontrollist läbi peaks olema lipsanud. Oma reisi edukuse kindlustamiseks saate enne reisi teha...

    • Kaheksa avarii põhjustajat

      Iga autojuht peab liiklusse asudes järgima ohutu liiklemise reegleid. Isegi kui olete tähelepanelik ja ettevaatlik autojuht, ei pruugi teised liikluses osalejad seda olla. Järgnev artikkel toob välja 8 kõige tavalisemat põhjust, mille tõttu saavad inimesed igal aastal viga, suuri majanduslikke kahjusid ning halvimal juhul surma. Kui järgite järgnevaid lihtsaid ohutusnõudeid suurendate te tõenäosust, et Teil ei teki neid probleeme kunagi. Joobes juhtimine Vältige igal võimalusel joobes ja...

    • Kas Teie auto aku on suveks valmis?

      Kas teadsite, et kui väline temperatuur on umbes 30 kraadi siis Teie auto kapoti all jõuab temperatuur 60 kraadini? Kui suur on olnud selle aasta kõrgeim temperatuur? Iga kord kui väline temperatuur jõuab sellise tasemeni, puutub Teie neljarattalise sõbra aku kokku temperatuuriga, mis vähendab ta eluiga väga suurel määral. Akuhape hakkab sellise kuumusega kiiremini aurustuma ja korrosioongi on soodustatud. Kokkuvõttes – aku eluiga väheneb. Enamjaolt kardetakse külma talve, kuna autoakud...

    • Kasulikud esmaabitarvikud autos

      Olenemata sellest, kas olete naine või mees, noor või vana, sõidate igapäevaselt autoga tööle või kasutate autot vaid nädalavahetusteti, on asju, mis peaksid Teil alati igaks juhuks autos olema. Kuigi Te ei kasuta neid esemeid igapäevaselt ja eriti tihti, olete tõenäoliselt probleemide tekkides väga tänulik, et neid Teie pagasiruumis leida võib. Tegemist pole väga kallite esemetaga. Enamik ei võta ka autos palju ruumi. Põhimõtteliselt on keerulie leida põhjust, miks neid endale mitte soetada,...

    • Kuidas kasutada "krokodille"

      Kui Teil on võimalus autos hoida vaid üks tööriist siis olgu selleks „krokodillid“. Krokodillidega saate oma auto käima ka olukorras, kus aku on tühjaks saanud. Kui olete tee äärde jäänud ja kaasas on paar „krokodille“ paluge mõnel mööduval autojuhil end aidata. Kõigil autojuhtidel tekib vähemalt korra nende staaži jooksul olukord, kus tuled on liiga kauaks põlema unustatud või makk aku tühjaks kulutanud. Olgu probleem seotud eelevatega või on aku halvas seisukorras, „krokodillidega“ saate oma auto alati...

    • Kuidas vältida rehvide purunemist

      Rehvide korrashoid ning nende seisukorra eest hoolitsemine säästab Teid probleemidest nagu rehvi purunemine, rehvide kahjustamine jms. Ebanormaalselt kulunud rehviga sõitmine on kõigile autojuhtidele ebameeldiv ning sellest tulenevad kahjustused veermikule(sillad, vedrustus, puksid) tihtipeale kulukamad kui uued rehvid. Ennetamaks probleeme, mis röövivad Teie aega ja raha soovitame jälgida paari põhimõtet:

    • Miks minu diiselauto (külmaga) normaalselt ei tööta?

      Peamine probleem: auto ei käivitu või käivitub külmaga kehvasti. Eelsoojendusküünlad soodustavad auto käivitumist, mitte ei käivita autot, st mittekorras küünaldega muidu korras diiselmootor käivitub, kuid oluliselt kehvemini, sõltuvalt temperatuurist vahetult peale käivitumist rohkem või vähem tossates ja longates. Sissepritsehetk mõjutab oluliselt diiselmootori tööd, sh käivitumist, oluline on, et pritsehetk oleks õige, põhimõtteliselt on see sama nagu süütehetke tähtsus bensiinimootoril. Ka...

    • Mis juhtub kütuse lõppemisel

      Mis juhtub, kui Teie autos saab kütus otsa? See millised on tagajärjed, sõltub peamiselt Teie auto mootori tüübist. Varasematel aegadel, kui auto kütus otsa lõppes, tuli lihtsalt veidike juurde tankida ning sõit võis jätkuda. Kuigi oli olemas võimalus, et paaki kogunenud mustus võis kütuse lõppemise korral kütusepumba neelu ummistada, ei olnud see tavaline ning tavaliselt jätkus sõit peale lisakütuse tankimist. Probleemid tänapäevaste autodega Paljud uued autod kasutavad kütusepaaki ja selle...

    • Mootori ülekuumenemise põhjused ja selle ennetamine

      Sissejuhatus Mootorite üle kuumenemiseks on mitmeid põhjuseid. Enamasti on tegemist kasutaja poolse hooletuse või teadmatusega. Kuigi põhjused mootori üle kuumenemiseks on suhteliselt lihtsad ning kergest ennetatavad, on nende tagajärgede eest hoole kandmine tunduvalt keerulisem ja kulukam. Ülekuumenemine on peamiselt tingitud jahutussüsteemi ebaefektiivsest töötamisest. Selles artiklis toome välja peamised põhjused ning abinõud selle...

    • Ohtlikud lõhnad autos

      Kui olete viimasel ajal auto juures täheldanud uusi või ebatavalisi lõhnu, tasub välja selgitada kust need tulevad. Mõningaid auto vead annavad enesest teada just sel viisil. Selle pärast soovitame mõningate järgmiste lõhnade korral tähelepanu pöörata oma neljarattalise sõbra seisukorrale.

    • Ohutusnõuded turvapatjade kasutamisel

      Installerides autosse turvapadja või ostes auto, millel see standardvarustuses, suurendate Te autos reisijate turvalisust väga suurel määral. Turvapadi on tehtud väga elastsest materjalist ja ta avaneb avarii korral ülisuure kiirusega. Turvapadja ülesanne on avariis kaitsta reisijaid nii autos olevate esemete kui ka auto enda eest. Koos turvarihmaga päästavad nad igal aastal elusid. Kuna turvapadjad „plahvatavad“ lahti väga suurel kiirusel, on neil omad riskid. Valesti kasutades on nad autos...