Sisssejuhatus
Vaadates oma neljarattalise tulevikku, on sõiduki mootoriõli vahetus üks olulisemaid hoolduse osi. Aja ja kilomeetrite möödudes nõrgenevad mootoriõli osakeste vahelised seosed ning õlifilter ummistub. Õlivahetus peaks toimuma 5000-30000 km või 3 kuni 24 möödudes eelmisest vahetusest. Antud intervalli välja selgitamiseks soovitame lugeda sõiduki kasutusjuhendit või konsulteerida maaletoojafirmaga. Õnneks on õlivahetus lihtne ja suhteliselt madalate kuludega. Järgnev artikkel juhendab Teid samm-sammult seda tegema.
Tarvikute valmis seadmine
Kui õli on juba ebaõnnetult garaaži põrandale jooksnud, on hilja hakata mõtlema selle peale, milliseid tarvikuid töö lõpetamiseks tarvis läheb. Seega soovitame otsida üles ning koguda kokku järgnevad tööriistad:
- Õli – vt. Mootoriõli valimine
- Õlifilter – Oma sõidukile sobiva filtri saate varuosade kauplusest
- Õlivann – vana õli mahutamiseks(autodes on olenevalt mootorist 5-10 liitrit õli, otsige piisava mahuga anum, mis Teie auto alla mahub, tihti kasutatakse ühest küljest lahti lõigatud kanistreid)
- Lehter – uue õli mootorisse valamiseks
- Mutrivõtmed – õli äravoolu korgi avamiseks karteri põhjas
- Õlifiltri võti – kui käsitsi või mutrivõtmega filtrit lahti keerata ei õnnestu
Vana õli drenaaž
Esiteks soovitame lasta mootoril end 10 minuti jooksul soojaks töötada, sest soe õli valgub mootorist kiiremini välja kui külm. Seejärel avage mootori peal asuv õlikannu märgiga kork, kuhu te hiljem uut õli valama hakkate (selle korgi avame õli kiiremaks väljavooluks). Nüüd võite avada mootori all asuva äravoolu korgi. See asub tavaliselt karteri(mootori kausi kujuline põhi) küljes. Kontrollige kas Teil on tööriistad, selle avamiseks ning seadke õlivann otse korgi alla. Nüüd avage äravoolu kork ning laske mootorist õli välja voolata. Selleks võib kuluda kuni 15 minutit kuid pidage meeles, enne õlivanni eemaldamist kontrollida õli tilkumise peatumist.
Kui äravoolu kork kukkus õlivanni, saate Te selle magneti abil kerge vaevaga kätte, kui aga magnetit käepärast pole, kallake õli läbi sõela mõnda teise anumasse.
Äravoolu korgi tagasipanek
Äravoolu korki oma algasendisse tagasi keerates olge ettevaatlik – keerake seda algul sõrmedega ning hiljem võtmega. Ärge keerake liigset jõudu kasutades, vastasel juhul võite keerme ära rikkuda ning peate lihtsa vea pärast aega ja raha kulutama.
Õlifiltri vahetamine
Järgnev on õlivahetuse kõige keerulisem osa just selle pärast, et õlifiltreid ei paigutata standardsetesse kohtadesse, vaid iga autotootja paigutab selle oma äranägemise järgi. Kui olete valmis ostnud uue filtri, leiate vana filtri otsides sellele sarnast. Filtri maha keeramisel tuletame meelde, et ka selles on veidi õli ning et vältida pritsmete garaaži põrandale sattumist hoidke filtri all õlivanni.
Filtri eemaldamisel jälgige, et filtri kummist O-kujuline tihend tuleks ära koos vana filtriga. Vastasel juhul ei pruugi uus filter korralikult sobida ning võib lekkima hakata.
Uue filtri paigaldamisel eemaldage see pakendist, korjake kokku kõik ebavajalikud pakendid ning määrige sõrmega veidi õli uue filtri tihendile. Uue õli filtrisse kallamine pole kohustuslik kuid on soovitatav, sest see vähendab aega, millal Teie sõiduki õlirõhk normaliseerub. Olenevalt Teie sõiduki õlifiltri asendist võite saada terve filtri täis kallata ja mootori külge ühendada ilma õlipritsmeid tekitamata. Kui aga filter asub nurga all, kallake filter umbes pooltäis ning selle tagasi keeramisel hoidke sõiduki all õlivanni.
Uue filtri paigaldamisel olge samuti keermetega ettevaatlik. Ärge kasutage liigset jõudu ning filtri paigaldamist alustage rahulikult kätega filtri keerme sobitamisest. Kui kätega keeramine muutub raskeks võite kasutada filtrivõtit või mutrivõtit. Eelmised tööriistad osutuvad eriti kasulikuks, kui filter asuv raskesti ligipääsetavas kohas.
Uue õli mootorisse valamine
Kogus, mis on vajalik Teie sõiduki mootori normaalseks tööks on ära märgitud sõiduki kasutusjuhendis. Kui seda aga käepärast pole võite küsida infot automüüjalt, mõne töökoja või varuosade kaupluse teenindajalt. Mootorisse ei tohi valada ei liigselt ega vähe õli. Jooksvaks kontrollimiseks kasutage õlivarrast, kuid olge veendunud selle näitajaid uskudes, et sõiduki mootor on külm ja sõiduk asub tasasel, paralleelsel pinnasel. Kui olete piisavalt õli mootorisse valanud sulgege mootori peal asuv kork ning käivitage auto. Auto armatuurlaual peaks enne käivitust tööle hakkama „õlituli“ ehk õlikannu sümboliga(mootori peal asuvale korgile sarnane) tuli. Kui see peale käivitamist kustub on õlitase normis. Enne kui teele asute või mootori välja suretate kontrollige, et mootorist või filtri ümbrusest ei tilguks õli. Kui näete, et mootorist tilgub õli suretage mootor koheselt ning kontrollige üle õli äravoolu kork ning filter. Kui lekked kõrvaldatud ning õlitase normis võite oma neljarattalise sõbra taas teele saata.