mootori_liAutode kasutusjuhendites on antud täpne teave, millist mootoriõli kasutada tuleb. Mootoriõlid on tüübistatud allpoolkirjeldatud süsteemi kohaselt.

 

Viskoossus

Õli paksus ehk viskoossusklass esitatakse SAE-ühikutes (nt SAE 5W-40). Suurem SAE klass tähendab õli suuremat viskoossust temperatuuril 100 °C. Viskoossus temperatuuril 100 °C on õli kandevõime mõõtühik ehk õli võime mootorit töötamisel kaitsta ning viskoossus madalal temperatuuril (tähisega “W” = “talv”) tähistab õlivoolamisomadusi madalal temperatuuril. SAE 5W-40 on multiviskoosne õli, mis tähendab, et sellel on head käivitamisomadused madalal temperatuuril ja tagab samal ajal määrdekile ka kõrgel temperatuuril.

 

Kvaliteediklass

API (American Petroleum Institute) on Ameerika klassifitseerimissüsteem, mis näitab õli kvaliteeditaset. Selles süsteemis on kaks haru: üks neist on bensiinimootorite õlidele tähisega S (SA kuni SM), teine aga diiselmootorite õlidele tähisega C (CA kuni CI-4), kusjuures teine täht näitab kvaliteediklassi. Mida kaugem see täht tähestikus on, seda kõrgematele nõuetele õli vastab. ACEA on Euroopa Autotoojate Organisatsioon (the European car manufacturing organisation). ACEA klassifikatsioon näitab samuti mootoriõlide kvaliteediklassi. See süsteem on jagatud kolme harusse. Esimesse kuuluvad bensiini- ja kerged diiselmootorid, mille tähis on A/B (A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5). Teine, uus haru on tähistatud baasõlide puhastusseadmete järgi tähisega C (C1, C2, C3) ja kolmandasse harusse kuuluvad võimsamad diiselmootorid tähisega E (E2, E4, E6, E7). Klassid ACEA A1, A5 ja B1, B5 vastavad ka kütusesäästmise nõuetele. See tähendab, et ACEA süsteemis ei ole järjekindlat seost kõrgema kvaliteedi ja suurema numbri vahel. Lisaks API ja ACEA klassifikatsioonidele on mõnedel autotootjatel oma erinõuded mootoriõlide heakskiiduks (nt Volkswagen, Mercedes). Need heakskiidukinnitused on näidatud etiketil koos API ja ACEA klassifikatsiooniga.

 

Mootoriõlide vahetamisintervallid

Õli vahetamise sagedus sõltub sõidutingimustest. Tuleb arvestada sellega, et autotoojate poolt antud õlivahetamisintervallid on ainult soovituslikud, mis kehtivad soodsate sõidutingimuste korral. Ebasoodsad sõidutingimused on:

  • sõiduvahemikud alla kümne kilomeetri,
  • temperatuur alla 5 °C,
  • sage sõitmine liiklusummikutes ja mootori töötamine tühikäigul,
  • mootori ülekuumenemine, nt haagissuvila või järelkäru vedamisel.

 

Põhjamaades sõidetakse tihti lühidistantse külmades, niisketes ilmastikutingimustes. Need halvendavad pidevalt õlide määrimis- ja kaitsetingimusi. Heaks reegliks on seetõttu vahetada õli kaks korda aastas – kevadel ja sügisel.

Joomla SEF URLs by Artio

Käesolev kategooria on neile, kes igapäevaseks liikumiseks kasutavad autosid või motoriseeritud kaherattalisi. Siit leiate nõuandeid enda liiklusvahendi hooldamiseks, remondiks ning probleemide ennetamiseks....

Loe edasi

Sissejuhatus Mootorite üle kuumenemiseks on mitmeid põhjuseid. Enamasti on tegemist kasutaja poolse hooletuse või teadmatusega. Kuigi põhjused mootori üle kuumenemiseks on suhteliselt lihtsad ning kergest...

Loe edasi

Pirnid   Levinud viga mida inimesed teevad on see et kõrge kelviniga pirne peetakse "vingemateks". Tegelikuses on asi vastupidi.   Mida suuremad kelvinid seda vähem valgust ja luumeneid on....

Loe edasi

Sissejuhatus Jahutusvedelik ehk antifriis on mootori korrashoiu seisukohalt sama kaaluka tähtsusega kui korralik õli. Seega ei tohi jahutusvedeliku kontrollimisele ja vahetamisele mitte vähem tähelepanu...

Loe edasi

Kõik antud kategooria artiklid

  • Mootorihooldus
    • Gaasitrossi parandamine

      Gaasitrosskujutab endast punutud terastrosse, mis ühendab auto gaasipedaali sisselaskesüsteemi ahendusklapiga. Gaasipedaalile surve avaldamisel avab ta sisselaskesüsteemis klapi, mis laseb mootori põlemiskambritesse rohkem kütusesegu. Ajapikku võib gaasitross muutuda lõdvaks ja erakordsetes tingimustes või pikaajalise kulumise tulemusena võib ta koguni puruneda, muutes gaasipedaali neutraalseks. Uue gaasitrossi ostmine ja vahetamine võib olla küll lihtsaim valik kuid olenevalt trossi...

    • Jahutusvedeliku vahetamine

      Sissejuhatus Jahutusvedelik ehk antifriis on mootori korrashoiu seisukohalt sama kaaluka tähtsusega kui korralik õli. Seega ei tohi jahutusvedeliku kontrollimisele ja vahetamisele mitte vähem tähelepanu pöörata. Piisava sagedusega kontrollimine võib Teid säästa paljudes tülikamatest ja kulukamatest probleemidest. Jahutusvedeliku taset on soovitatav kontrollida iga 2-3 kuu tagant ja pikemat sõitude eel, kuna maanteel ei pruugi mitmekümne kilomeetri läheduses olla ühtki tanklat või kauplust kust...

    • Kütusefiltri vahetamine

      Kütusefiltri vahetamine on suhteliselt lihtne ülesanne. Filter on tehtud spetsiaalsest paberist, mis filtreerib süsteemist välja tolmu, mustuse ja muud võõrkehad, mis võiksid Teie neljarattalise sõbra mootorisse sattudes tekitada ummistust või muid probleme. Filtrit tuleb vahetada umbes korra aastas või iga 30000 läbitud kilomeetri järel. Õnneks on kütusefiltri vahetamine lihtne ja mitte eriti kulukas. Vajalikud tarvikud ja tööriistad Kaitseprillid Puhastuslapp Sobiv mutrivõti(vt edasi) Uus...

    • Mida teha kui auto jahutusvedelik lõppeb otsa

      Just nagu inimese keha vajab vereringet, tugineb auto jahutusvedelikule.Kui jahutusvedeliku tase langeb alla normaalse, võib Teie sõiduki mootor väga tõsiselt kahjustada saada. Selle vältimiseks soovitame järgmiseid nõuandeid järgida. 1.Kontrollige jahutusvedeliku taset regulaarselt. Kontrollige näiteks igal pühapäeval auto töövedelike taset seejuures jahutusvedelikku unustamata. Kindlasti kontrollige seda enne pikemaid sõite ja pikaajalisemat seismist(näiteks kui olete käinud nädalasel...

    • Miks mu auto ei käivitu?

      Auto mittekäivitumine võib igal tööpäeval olla suureks nuhtluseks. Tööle või kooli hilinemine võib rikkuda terve päeva. Põhjuseid, miks Teie sõiduk ei käivitu on mitmeid ja järgnevalt toome neist 5 kõige levinumat välja. Aku probleemid Kui süütevõtme keeramisel ei kostu mootorist käivitumise eelnevat mootori liikumise häält või see on kuuldavalt aeglane(hääl veniv ja võib lõppeda) võib probleem peituda akus. Võib-olla olete öösel tuled põlema jätnud või mõni muu elektriseade on pikemalt peale...

    • Milleks on autol õhufilter

      Õhufilter on igas autos. Soovituslikult asetseb see auto ninas, mootori kõrval nii, et tal oleks vaba õhu pealevool. Tema töös on 3 olulist aspekti: Mootori kaitsmine– mootor vajab kütuse põletamiseks õhku. Mootori õhufilter peab olema täiest korras, vältimaks tolmu ja muude ebavajalike osakeste mootorisse sattumist. Igasugune üleliigne osake mootoris võib tekitada väga suuri kahjustusi, mille likvideerimine on tavaliselt väga kulukas. Sisselaske kaitsmine – karburaatorid ja...

    • Mis juhtub kui mootori õli saab otsa

      Kui esitate küsimuse:“mis juhtub mu autoga, kui õli saab otsa?“ mõnele automehaanikule on vastus kiire ja lühike:“mäng läbi“. Mootorile võite nägemist öelda ning kuna tegemist on auto kõige väärtuslikuma osaga, siis on üldiselt targem uue auto peale mõtlema hakata. Kui olete teadlik madala õlitaseme ohtudest siis on hooletuse tõttu mootori kahjustamise võimalus kindlasti väiksem. Kui mootoris on õlitase madal, puudub piisav määre, et metallosad, mis mootoris liiguvad saaksid võimalikult vabalt...

    • Mootoriõli valimine

      Autode kasutusjuhendites on antud täpne teave, millist mootoriõli kasutada tuleb. Mootoriõlid on tüübistatud allpoolkirjeldatud süsteemi kohaselt.   Viskoossus Õli paksus ehk viskoossusklass esitatakse SAE-ühikutes (nt SAE 5W-40). Suurem SAE klass tähendab õli suuremat viskoossust temperatuuril 100 °C. Viskoossus temperatuuril 100 °C on õli kandevõime mõõtühik ehk õli võime mootorit töötamisel kaitsta ning viskoossus madalal temperatuuril (tähisega “W” = “talv”) tähistab õlivoolamisomadusi madalal...

    • Mootorsõiduki õlivahetus

      Sisssejuhatus Vaadates oma neljarattalise tulevikku, on sõiduki mootoriõli vahetus üks olulisemaid hoolduse osi. Aja ja kilomeetrite möödudes nõrgenevad mootoriõli osakeste vahelised seosed ning õlifilter ummistub. Õlivahetus peaks toimuma 5000-30000 km või 3 kuni 24 möödudes eelmisest vahetusest. Antud intervalli välja selgitamiseks soovitame lugeda sõiduki kasutusjuhendit või konsulteerida maaletoojafirmaga. Õnneks on õlivahetus lihtne ja suhteliselt madalate kuludega. Järgnev artikkel...

    • Õlivahetus - müüdid ja tegelikkus

      Nii spetsialistid kui võhikud kinnitavad õlivahetuse tähtsust. Kuna tegemist on suhteliselt mitmekülgse tööga ja õli funktsioonid on aastatega mitmekesiseks arenenud, on tekkinud ka omajagu müüte näiteks selle kohta, millal peab õli vahetama. Alljärgnevalt tutvustame mõningaid neist ja kõrvutame neid reaalsusega – faktidega. Müüt – vahetage õli iga läbitud 5000km tagant. Fakt – kergemad ja efektiivsemad õlid pikendavad õli kestvust. Aegadel, mil õlides ei kasutatud detergente, pehmendavaid...

    • Sõiduki määrde-, jahutus- ja puhastusvedelike kontrollimine

      Kõik teavad vanasõna:“See mis liigub, kulub“. Kuna Teie neljarattaline sõber on samuti liikuv keha siis on kõigi juhtide peamiseks mureks selle kulumise piiramine ja piduradamine. Olenevalt hõõrdepindade töökoormusest, temperatuurist ja muudest paljudest iseärasustest on välja töötatud igale vajadusele lahendus. Mootorile mootoriõli, käigukastile transmissiooniõli jne. Kuigi kõigile autodele on paigaldatud vedelike ohtlikku taset näitavad indikaatortuled, märgatakse neid tihtipeale liiga...

    • Sünteetiline vs mittesünteetiline õli

      Sünteetilise õli ja mittesünteetilise õli erinevuste mõistmine on oluline, õige õli valimine mõjutab väga otseselt Teie auto mootori võimsust ja ökonoomsust. Mootoriõlil on mitmeid funktsioone. Peale hõõrde vähendamisele mootori sisepindadel aitab ta jahutada mootorit ja hoida seda ebavajalikest osakestest puhtana. Sünteetilise ja mittesünteetilise õli kirjeldus Mittesünteetiline õli tehakse toornaftast, mida saadakse puurides maapõue ning hiljem õlipuhastusjaamas puhastades. Lisandid muudavad selle...

    • Viis korduma kippuvat küsimust ja vastust õhufiltrite kohta

      Õhufilter on filtreerimisseade, mis asub sõiduki sisselaskesüsteemi suudmes. See hoiab ära abrasiivsete osakeste sattumise mootorisse. Täna on müügil väga erineva tööpõhimõttega filterid. On olemas paberist valmistatud filterid, vatist, vahtkummist ja õlivanniga filtreerivaid filterid. Volditud paberist filterelemendiga seadmed on kõige enim levinud. Põhjus selleks on nende töökindlus, hea hind ja hooldamise lihtsus. Kui õlis immutatud polüuretaan-vahtkummist, õlitatud vatist ja õlivanni...

    • Võidusõidu õhufiltri kasutamine

      Võidusõidu õhufiltri kasutamisel oma igapäevasõidu autos on mitmeid plusse. Taolise õhufiltri kasutajad on välja toonud mitmeid pluss, millest 5 levinumat oleme välja toonud. Mootori lisajõudlus Teie auto mootor suudab peale sportfiltri paigaldust toota 5-10% rohkem jõudu. Seda märkate kindlasti koheselt peale paigaldamist. Tavalised õhufiltrid pakuvad ühuvoolule takistust kuid sportfiltrite puhul on see takistus oluliselt vähendatud. Kuna kütuse põletamiseks on tarvis õhku, siis kerge õhu...